Proč fungují proteinové diety?

Proteinové (ketogenní) diety jsou založeny na konceptu tzv. PSMF - Protein Sparing Modified Fast ("proteiny šetřící modifikovaný půst")  a jsou určeny pro rychlé a účinné hubnutí. V těle se začnou primárně spalovat tuky, ale svalová hmota zůstává zachována - na svalech tedy rozhodně "nehubnete", ale ani vám nezačnou růst.

1001-5371c89847d6fff6b3cb0000-112316

Princip poprvé popsal Dr. Blackburn (Harvardská univerzita USA) v roce 1974 na základě dlouholetých výzkumů a poměrně záhy byla proteinová dieta uvedena do praxe v Severní Americe. Získala si neuvěřitelný ohlas a těší se obrovské oblibě i v současnosti, zejména díky své bezpečnosti a skvělým výsledkům. Cílem proteinového dietního konceptu je dosáhnout přiměřené tělesné hmotnosti podle předem stanoveného odborného plánu.

Ve stravovacím konceptu proteinové diety (PSMF) jsou tělu dodávány vysoce kvalitní bílkoviny a současně se sníží příjem sacharidů a zvýší konzumace vybraných druhů zeleniny.
Při proteinové dietě nejsou povoleny žádné další sacharidy ani jiné formy tuku! Vysoký příjem kvalitních  bílkovin zabrání výše zmíněnému "spalování" svalové hmoty.

Ke spalování tuků dochází v momentě, kdy není dostupný primární zdroj energie, kterým jsou právě sacharidy (tedy cukry a škroby). V průběhu spalování tuků jsou produkovány tzv. ketolátky, které se z těla ven odplavují močí. Celkově tento stav nazýváme ketózou, a je tělu přirozenou reakcí na snížení přísunu sacharidů. K nástupu ketózy dochází obvykle 3-4 den diety a tuto změnu snadno poznáte - přestanete mít pocit hladu a průběh diety vám začne být příjemný (cítíte pocit tzv. „well being", tedy dobré až euforické nálady). Ketózu si můžete jednoduše ověřit podle přítomnosti ketonů v moči pomocí indikačního papírku, který je běžně dostupný v lékárně.

Pozor, nenechte se zmást a nepleťte si ketózu s patologickým stavem, který se nazývá ketoacidóza, a který vzniká zcela jinak a jeho příčinou je nejčastěji nedostatek hormonu inzulínu u nemocných cukrovou (diabetem).

Pojďme si proteinovou dietu zrekapitulovat:

- tělu jsou dodávány vysoce kvalitní bílkoviny
- sníží se příjem sacharidů a tuků
- zvýší se konzumace vybraných druhů zeleniny
- tělo spaluje uložené tuky
- svaly jsou ochráněny
- dostaví se pocit dobré nálady
- výrazně se sníží nebo zcela zmizí pocit hladu

Tedy: s ohledem na omezený přísun sacharidů se hlavním zdrojem energie stane zásobní tuk. Tahle změna v tělním metabolismu se souhrnně nazývá ketóza. Rychlé odbourávání tuku během ketózy vytváří tzv. ketolátky, jejichž přítomnost je možné změřit v moči. Tyto látky zároveň velmi účinně tlumí pocit hladu a navozují pocit dobré nálady a energie. Vymizení pocitu hladu a mírně euforický pocit u většiny lidí během proteinové diety je jednou z hlavních výhod proteinové diety.  I proto je ketogení dieta velmi dobře snášena a její dodržování je v porovnání s jinými dietami mnohem snazší.

Spolu s cukry je v těle uloženo velké množství vody, která se ale začne rychle spotřebovávat. Proto je nezbytně nutné během proteinové diety dodržovat každodenní pitný režim s dostatečným přísunem tekutin, sodíku a zejména draslíku. Konzumace ostatních potravin během prvního kroku proteinové diety je nežádoucí, může zastavit proces ketózy.

Nedílnou součástí programu proteinové diety je i návratový krok, kdy dochází k postupnému znovuzavádění sacharidů do stravy a pozvolnému návratu k racionálnímu stravování. Tato fáze má zásadní význam pro úspěch dietního konceptu PSMF a dlouhodobé držení váhového úbytku. Pokud ji dodržíte, nemusíte se obávat strašáka jménem jo-jo efekt!

Obezita je zásadním rizikovým faktorem pro vznik ischemické choroby srdeční, diabetu, onemocnění žlučníku, artritidy a cévních onemocnění. Redukce hmotnosti významně přispěje ke zlepšení celkového zdravotního stavu a pohody.

Proteinová ketogenní dieta je pro zdravého poučeného člověka naprosto bezpečný a velmi účinný způsob redukce hmotnosti.