Pro někoho hobby, pro jiného osobní nepřítel No. 1.

Výživa... Můžeme ji úplně ignorovat, můžeme se jí zabývat od rána do večera.

Stává se součástí našich životních postojů, ať už ve smyslu pozitivním (vědomě chci něco dělat lépe) nebo negativním (chuť a přejídání nás zcela ovládá). Co je zcela jisté, je to zkrátka jeden z hlavních pilířů, na kterém stojí naše existence. Bez jídla zahyneme a příliš mnoho (špatného) jídla nás zabije také.

Promyšleně sestavené jídlo, upravené k naší chuti, potřebám, životnímu rytmu atd. je zdrojem pohody v hlavě, v bříšku a je důležité pro energii a výkon. I pokud chceme hubnout, výkon a kalorie k tomu potřebujeme! Zpočátku bude možná opravdu potřeba vyvinout více úsilí, ale velice brzy poté, co "narazíte" na Vaši optimální výživu, se začnete řídit intuitivně a Vaše potravinovo-spotřebitelské preference budete zvládat tak rutinně jako třeba čistění zubů. Pokud tedy nejste zažívací masochista!

Máme rádi, když se snažíte být nezávislé, porozumět tomu, jak to všechno spolu souvisí (hormony, geny a spol.),  jak funguje a v tomto Vás maximálně podpoříme. Nicméně, často jste sama sobě nepřítelem a v tom Vám moc nemůžeme pomoci. Chápeme Vaši frustraci z toho, že se Vám nedaří hubnout, ale nerozumíme tomu, proč se zavile (sveřepí šakali zavile vyli :-D) držíte pořád dokola těch samých vzorců, které nevedou k výsledku. 99% z Vás nám říká, jak děláte všechno dobře (jíte spoustu cereálií, nízkotučných jogurtů, používáte jen nekalorická sladidla, večeříte nejpozději v pět atd...) a přesto nehubnete. No, tak to asi úplně dobře neděláte! Ano, můžeme Vás chlácholit, že v tom nejste sama, že za to nemůžete, že jednou se TO poddá... a nejspíš nás za to budete mít rádi. Ale my chceme, abyste byla spokojená, sebevědomá bytost, která drží otěže své životní jízdy ve vlastních rukou. Jsme v tomhle trochu tvrďáci.

Umíme Vám vypracovat osobní jídelníček, doplnit ho chytrými tabulkami a detailním nákupním seznamem. Stejně  však při mnoha příležitostech budete muset sama učinit nějakou volbu. V restauraci, na večírku, na dovolené, v uličce mezi sladkostmi z továrny a ovocem a zeleninou... Nebudeme si nic nalhávat - těchto rozhodnutí bude rozhodně víc, než těch "laboratorních" situací, kdy se budete cítit dobře, budete mít chuť na všechna ta doporučená jídla, budete mít i čas a prostor k jejich přípravě a všechno bude dokonale fungovat.

Ntbn, když někomu řeknete, že držíte "dietu", hned se dozvíte spoustu negativ na to či ono, co ve svém jídelníčku máte, byť je to v souladu s obecným doporučením nebo logikou. Jednak proto, že Vám bude málokdo fandit. Bohužel. Když se totiž rozhodnete zlepšit svoje zdraví, nedejbože zhubnout, zvýšit úroveň kondice atd. můžete ty druhé taky naštvat. Proč? Protože oni by to nejspíš chtěli taky, ale zranil je vlastní neúspěch nebo se ještě nerozhoupali k činu. Ale Vy jo! Na to nezapomeňte! Také je fakt, že v současnosti panuje naprostá změť názorů a protikladných informací o výživě a dietách. Kterou si vybrat? Kdo má pravdu? A jsme u toho. Ano, i my přirozeně inklinujeme k výživovému směru, o kterém si myslíme, že je smysluplný, který nám prospívá a díky němuž můžeme dosahovat výsledků, jaké chceme. A byli bychom samozřejmě rádi, kdybyste Vy mohli z našich zkušeností profitovat. Ale ne jako ovečka, která se bude řídit přesně tím, čím se řídíme my. Chceme Vám poskytnout nástroje a naučit Vás, jak je používat ke svému prospěchu. Jak činit denodenní rozhodnutí v tom co možná nejlepším modelu pro Vás. Protože ta denní malá i velká rozhodnutí se každý den/týden/měsíc/rok sčítají. Takže když je Vám 20 a máte (ještě) "čokoládu" na břiše i v ruce, může Vám to připadat srandovní. Ale až Vám bude 40, tak ta první bude schovaná pod vrstvou sádla a tu druhou Vám nejspíš Váš doktor zakáže. Drsný? Nezlobte se na nás. Myslíme to dobře. Ale bohužel si nemyslíme, že obecná doporučení dobře fungují. Kolik máte za sebou už diet, pilulek, nedodržených jídelníčků? Sázíme na to, že čím víc Vám je, tím to bude větší číslo. Neradi to říkáme, ale ve dvaceti to funguje jinak než ve třiceti, pětatřiceti, čtyřiceti... Váš životní styl se zkrátka mění s časem. Tohle všechno je potřeba vzít v úvahu a pokud máte nějaké "hubnoucí" cíle, strategii je potřeba tomu přizpůsobovat. Opakuji: přizpůsobovat! Tj. opakovaně a stále. Základní principy by Vám měly být jasné a měli byste se cítit dobře v souladu s Vaší výživou. Pokud tomu tak není, je potřeba hledat nové informace a nové cesty. Dieta, která Vám nedává smysl a se kterou denně bojujete je cesta do slepé uličky.

Záleží na Vás, jestli budete věřit cizí reklamě nebo svým vlastním instinktům. Záleží na Vás, jestli si dopředu připravíte svačinu nebo hlady šilhaje, koupíte u okýnka párek v rohlíku. Záleží na Vás, jestli sami sebe přesvědčíte, že chipsy jsou vlastně zelenina a zmrzlina je zdravá, protože je z mléka...