Milujeme dýně HOKKAIDÓ! A máme, proč!

Internetové zdroje píší o Hokkaidó: je to plazivá rostlina s jasně oranžovými plody ploše kulovitého tvaru, o průměru 20 - 25 cm. Předností odrůdy je vysoký podíl dužniny k semeníku. Hokkaido je chutná, všestranně využitelná, oceňovaná ve vegetariánské kuchyni a v přípravě racionální výživy. Dýně Hokkaidó obsahuje především betakaroten, který působí pozitivně na kvalitu kůže a chrání ji před účinky UV záření. Obsahuje také řadu vitamínů (především jsou to vitamíny A, C, E) a minerálních látek (draslík, fosfor, hořčík, vápník a železo). Dýňová semena a současně lisovaný olej z těchto semen obsahuje velké množství zinku, který působí pozitivně na tvorbu a růst vlasů a nehtů. Vysoký obsah vlákniny je příznivý pro správnou činnost střev. Dýně má detoxikační a močopudné účinky, výborně posiluje imunitní systém a je skvělým lékem na srdeční poruchy a onemocnění ledvin. Dýňová semínka působí kladně také na potíže s prostatou. Dýně Hokkaidó je výborným doplňkem stravy při onemocnění žaludku, sleziny a slinivky břišní. Hodí se také jako součást jídelníčku při redukčních dietách.

Původ: dýně Hokkaidó pochází původně z Nové Anglie, ale začali ji pěstovat (a na její léčivé účinky přišli) Japonci na sopečné půdě ostrova Hokkaidó (odtud originální název).

Hokkaidó má oranžovou nebo místy zeleně žíhanou barvu. Plody se dají dlouhodobě skladovat (až 6 měsíců od sklizně) na suchém a chladném místě - třeba ve spíži nebo ve sklepě. Čím déle je skladována, tím má vyšší podíl vitamínů a minerálů, ale nám nikdy do jara nevydržela (protože byla všechna snězena :-)). Načatá syrová dýně vydrží v lednici zhruba týden, aby byla ještě dobrá.

Slupka je za syrova velmi tvrdá a tak plod dobře chrání, ale při vaření či pečení brzy úplně změkne, takže ji co - nebudeme loupat!!! Pouze ji umyjeme, příp. vydrhneme kartáčkem nebo houbičkou, poté rozkrojíme, vydlabeme semínka (při pečení dýně v troubě ani nemusí být) a můžeme dále připravovat.

A jak ji tedy jíst? Za syrova do salátů, na pomazánky, uvařená je bezkonkurenční jako polévka, pyré nebo kaše, můžeme ji grilovat, péct, zavařovat jako džem nebo kompot... Dokonce se z ní dá udělat i výborná svíčková!

Kalorické hodnoty na 100 g.:
39,91 kcal (167 kJ)
8,8 g. sacharidů
8,8 g. bílkovin
0,230 g. tuku