RAWPALEO - úvod do soukromého koutku Kamily K.

... a další aktualizace 2017 !

Malý krůček k částečné soběstačnosti - můj sen... Postavili jsme luxusní bejvák pro vlastní čistokrevné slepičky. K tomu mají volný výběh, takže čerstvá vejce denně. A také domácí opravdové sklizeno:

1401-fotografie2827 1399-obraz0649 1402-fotografie2392 1404-fotografie2402

Na druhou stranu musím férově přiznat, že zvládat práci na dvou místech a starost o zvířata a zahradu je dost náročné, takže občas (zřídka) fakt nezvládám a sáhnu v práci  po nějakém produktu KetoDiet, který prodáváme. Je to tak, ale nouzové situace si zkrátka vyžadují nouzová řešení, tak alespoň neodbočím od lowcarb. A také jsem na přání manžela přestala úplně  řešit skladbu jídla na rodinných oslavách a návštěvách, takže tam si ze společenských důvodů příležitostně dám úplně všechno.  Ale: zase musím dodat, že bych to ráda dala zase do pořádku a měla to víc pod kontrolou jako třeba loni, kdy to tak nějak v létě šlo všechno, jak mělo:

1405-fotografie2217

!!! AKTUALIZACE 2016 !!!

Tento (níže) a návazné (vlevo) texty jsem sem vložila někdy v roce 2013 (?). Od té doby došlo samozřejmě k nějakému dalšímu osobnímu vývoji a nějaké detaily si už vyžadují upgrade. Nicméně, v základu se nic nezměnilo a dalo mi to tehdy docela dost práce a vzalo dost volného času, že se mi nechce to celé jen tak smáznout, raději doplním někdy aktualizaci. Ve zkratce co se změnilo: nejím telecí, jehněčí, selečí - ať je to jakkoli dobrý. Jediné "nedospělé" maso v mém příjmu je BIO kuřecí. Otázka zacházení ze zvířaty má u mě prioritu, takže se to tak nějak přirozeně (i z důvodu samozřejmě finančních) smrsklo především na příjem ryb (lov) a v menší míře vše ostatní (BIO, domácí), což si vynutilo celkově nižší příjem masa (a s tím se dokážu smířit, pokud jsem schopná benčnout aktuálně 75 kg při váze 57 kg :-)). Původních občasných mléčných (sezónních ovčích a kozích) výrobků jsem se vzdala úplně. Oproti původnímu jídelníčku jsem také přidala o malinko víc ovoce a o trochu víc ořechů. Kdybych to měla nějak zaškatulkovat, tak je to takové RAWPALEO (převážně syrová strava +  tepelně upravené BIO maso a BIO vejce)

Zdraví Vás moje bříško. V době nespokojenosti před lety a teď (ve 40-ti), kdy se cítím skvěle :-)

1352-fotografie0784 1357-fotografie2293

Původní text:

MRKNI VLEVO DO ROZŠIŘUJÍCÍHO MENU, pokud se Ti nechce číst tento úvodní text

... jelikož je tento "stravovací styl" zároveň i mojí životní filosofií (myšlenka "palea" jednoznačně přesahuje jídlo samotné), po počátečních a v drtivé většině prohraných bojích a ne úplným pochopením okolí si žiju svůj paleo svět tak trochu osamoceně. Cesta k současnému stravovacímu stylu vedla přes různé dietní směry, protože mě vždy výživa zajímala a viděla jsem, jak ovlivňuje mé tělo a mysl. Kladně i záporně. A já vždycky chtěla vědět, proč. Ze skript fyziologie jsem pochopila, jak probíhají určité procesy v těle, přečetla si tamto a vyzkoušela támhleto a nakonec mi z toho vypadl jakýsi základní rámec, který mi dává smysl a kde se několik dietních směrů sbíhá v téměř jedno. Každopádně, nikdy jsem se necítila úplně dobře v dobách "racionálního" jídelníčku (cereálie, nízkotučné mléčné výrobky...), ani v době veganské (emoční blok z konzumace masa a využívání živočišných produktů obecně), ale seděla mi třeba dieta podle krevních skupin (jsem 0 a: "jedincům s krevní skupinou 0 pravděpodobně vyhovuje stav mírné ketózy" - citace z knihy), pak také zónová dieta (živiny jsou v poměru: tuky (30 %), bílkoviny (30 %) a sacharidy (40 %) a extrémnější CKD (cyklická ketogenní dieta) před soutěží v r. 2004. Zkrátka a velice zjednodušeně, pokud jsem vyřadila obiloviny v jakékoliv podobě a celkově tím pádem snížila příjem sacharidů, cítila jsem se výborně. Pravdou je, že jako sportovec jsem nikdy moc nejedla klasické potraviny ze sámošky jako rohlíky, pomazánky, ovocné jogurty, oplatky... a bylo mi jasné, že si musím jídlo připravovat sama a dopředu, pokud chci dodržet určitou kvalitu a mít hlavně přehled o tom, co jím a jaké živiny (makro i mikro) z jídla můžu získat. Vyústění v paleo bylo tedy tak nějak přirozené. Nepovažuji paleo za dietu, ale za trvale udržitelný styl stravování. Oproti ostatním typům nízkosacharidových diet je zastoupené velké množství zeleniny, v rozumné míře ovoce, takže taková květáková rýže s houbami (mňam), zeleninové hranolky, kaše z dýně... mi bez problémů nahradí jinou přílohu. Proppo, příjem 100-150g sacharidů denně považujete za nízkosacharidový?!

Vsuvka: v levém menu najdete další podsekce (zdroje, knížky, jídelníček, paleo ANO/NE, detail jídelníčku A a další, jak něco přibude.)

Vsuvka 2: chci také podotknout, že si velmi vážím a respektuji vegetariány, vitariány, vegany, makrobiotiky... Já jsem si na základě svých zkušeností vybrala svůj směr stravování, ale každý, kdo má svůj vlastní názor na jídlo a nenechá se jen tak bez přemýšlení vláčet konzumem, má můj respekt. A některé důvody, které k tomu jejich stoupence vede, velmi dobře chápu. Ovšem nejhlasitější pravdu mají samozřejmě ti, jenž žádný svůj názor nemají a cokoliv "alternativního" je proto velice popuzuje. Když se totiž budete držet jen toho, co Vám velí "strana", nelze Vašemu názoru vlastně nic vytknout, že?!

Takže konkrétně: když jsem potkala svého muže a začali jsme spolu žít (jíst), dlouho netrvalo a domluvili jsme se na experimentu. Změřila jsem si jeho složení těla na BIA analyzátoru a dohodli jsme se, že bude na 100% dodržovat můj "paleo" jídelníček. Klobouk dolů, nevím o dni, kdy by selhal nebo se mi na to ... ehm... vykašlal. A výsledky? Podívejte se sami SEM na první měření, kdy byl OBÉZNÍ s hodnotou 20,4% tělesného tuku a SEM (po necelých 3 měsících se z něj stal ATLET s hodnotou 7,4% tělesného tuku). Hmotnost při prvním měření byla 95,8 kg a při posledním 93,3 kg, takže i nezasvěceným musí být jasné, že tento úbytek nemohl být zapřičiněn hladovkou nebo nedostatečnou výživou! Nejmarkatnější byl rozdíl W.H.R. (poměr pas a boky) - tedy úbytek "pneumatičky" kolem pasu.

Krátké shrnutí, první číslo je hodnota změřená v listopadu 2012, druhé po 3 měsících v únou 2013:

z 19,5 kg tuku na 6,9 kg tuku, z 20,4 % tuku na 7,4% tuku, z 0,83 poměr pas/boky (větší číslo=větší bříško) na 0,65 poměr pas/boky, z hodnoty "NAD" v tuku na nohách a trupu se stala hodnota "POD". Dále se zvýšil bazální metabolismus a naopak snížil biologický věk těla (no tě péro, když je manžel už tak o 2 kalendářní roky mladší!)

P.S. tato sekce je nekomerční a nenese v sobě žádný prvek reklamy na nějaký výrobek nebo službu. Propaguje pouze neadresné využívání šetrných zdrojů. Moje názory se nemusí shodovat s ostatním personálem fitka. Taktéž Vám nenutím slepé následování. Moje doporučení jsou obecná a vyhovují mému osobnímu "nastavení" (věku, aktivitě a pod.). Všechno se vším souvisí. V mém jídelníčku je hodně tuků, ale nahrazuji jimi sacharidy. A vím, proč to dělám. Jsem dárce krve a cholesterol mám OK (dokonce na lepších hodnotách, než před 10-20-ti lety, kdy jsem ho měla na horní hranici a na talíři nějakou cereálii), ale pokud si z mého doporučení vezmete jen A ("vysoký" příjem tuků) a nevezmete B ("nízký" příjem sacharidů), dost pravděpodobně se Vám stávající cholesterol zvýší. Takže to berte jen jako podnět k zamyšlení, k porovnání s tím, co slýcháte třeba v médiích a pokud v něčem najdete logiku a smysl, zkuste si vědomosti prohloubit a najít vlastní cestu. Dost možná objevíte nějaký nový vesmír :)